Thursday, June 12, 2014

تصاویر روایت آنتوان‌خان از ایران قاجار؛ مجازات

آنتوان سوریوگین عکاس معروف دوران قاجار است که تصاویر  مستندی از وی در دسترس گذاشته شده است. وی مقارن با ترور ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا به همراه ولیعهد به تهران می آید  و در خیابان علاء الدوله عکاسخانه اش را دایر  می کند.  در روز مجازات  قاتل ناصرالدین شاه در میدان مشق از صحنه اعدام عکاسی می کرد  . بنابراین یکی از تصاویر  معروف    وی مربوط به تصویر میرزا رضای کرمانی  است که در تصایر ضمیمه شده  است .

حال با توجه به تصاویر بازتاب داده شده در مورد  مجازات  در دوران قاجار سئوال است آیا در زمان قاجار بیشتر زندان و شکنجه و فلک   وجد داشت واعدام انجام گرفت یا  متهمان از سر آویزان شدند  و یا زنده بگور شدند یا در رژیم  نا مشروع  ولایت فقیهحاکم بر ایران  که رتبه دار محکومیت جهانی مستمر نقض حقوق بشر  می باشد؟ همچنین سئوال است در رژیم  نا مشروع و لایت فقیه چند نوع شکنجه درون سیاه چال های  اعمال شده است؟ همچنین در 35 سال گذشته  چه تعداد زندانی وشکنجه واعدام شدند و همچنان ادامه دارد؟ یا اینکه چه تعداد سنگسار  یا قطع اندام شدند  یا قبل از اعدام مورد تجاوز واقع شدندو.....؟ قضاوت با خودتان.
صحنه اعدام میرزا رضا کرمانی
میرزا رضا کرمانی در بند
میرزا رضا در بند
آویزان کردن مجرمین بر سردر شهر
دزد در غل و زنجیر
اعدام یک محکوم در میدان شهر
زنده در خاک کردن مجرمین 
دزدان در اسارت ماموران نظمیه
چوب و فلک کردن
چوب و فلک کردن
چوب و فلک کردن
 
 اعدام یک محکوم
فراروشاید بسیاری آنتوان سوریوگین را با عکس مشهورش از میرزا رضای کرمانی و مراسم اعدام او بشناسند.به گزارش سرویس عکس و تاریخ فرارو، آنتوان سوریوگین که مقارن با ترور ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا به همراه ولیعهد به تهران آمده و در خیابان علاء الدوله عکاسخانه اش را دایر کرده بود در روز مجازات ضارب شاه در میدان مشق از صحنه اعدام عکاسی می کرد.عکس او از مجازات ضارب ناصرالدین یکی از مهمترین مستندات تاریخ معاصر ایران شد و او را نیز به سرعت به شهرت رساند. اما صحنه اعدام میرزا رضا تنها عکس هایی نبود که او از مجازات در عصر قاجار گرفت. در عکس های برجا مانده از آنتوان به فلک بستن، شلاق زدن، آویزان کردن و زنده در خاک کردن مجرمان را می توان دید. می گویند در عصر قاجار مرسوم‌ترین و معمول‌ترین شیوه تنبیه مجرمان در تهران قدیم چوب و فلك بوده و برای آنكه تنبیه خاطیان موجب عبرت بقیه مردم شود، در قسمت‌های مختلف شهر، سكویی به نام فلكه وجود داشت و هر مجرمی در هر محلی كه دستگیر می‌شد در نزدیك‌ترین فلكه به محل وقوع جرم مورد تنبیه و فلك قرار می‌گرفت. در عکس های آنتوان چند عکس از فلک کردن مجرمان دیده می شود.

No comments:

Post a Comment