Tuesday, December 23, 2014

تصاویرخشکسالی تالاب کمجان / قلعه سنگ سیرجان/ طبیعت برفی دامنه کوه سهند

 تصاویرخشکسالی تالاب کمجان / قلعه سنگ سیرجان/  به اضافه طبیعت برفی دامنه کوه سهند. 2 دی - 93
سیاست غلط 36 سال گذشته  موجب شده که خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست  کشور وارد شود . برای اینکه عدم مدیریت  آبی  نه اینکه از آب های برف وباران استفاده  نشده و  آب ها بهدر رفته که گاهی با جاری شدن سیل وتخریب خانه ها و پل ها باعث تلفات جانی وخسارات سنگین مالی وترافیک و آبگرفتگی شهرها شده است . همچنین عدم استفاده از سیستم قطره ای در کشاورزی  وحفرچاه های عمیق غیر استاندارد و برداشت زیادی ازمخازن زیرز مینی آب  موجب هشدار خطر بحران آبی شده است . بهرحال بدلیل اجرای طرح های غیر کارشناسانه ی سد یازی و عدم مهار آب و بهدر رفتنش باعث شده تا بمرور رودخانه ها ودریاچه ها و سدهای کشور خشک شوند . به موازات آن مراتع سبز هم نابود و جنگل هاهم دچار آتش سوزی شده اند تا اینکه  نوبت به  خشک شدن تالاب ها رسید که تصاویر دو مورد آن ضمیمه شده است
تالاب کمجان که از تالاب های مهم کشور است، محل کوچ پرندگان مهاجر بود و از لحاظ زیست محیطی منطقه‌ای ارزشمند به شمار می‌رفت ولی هم اکنون این تالاب بعد از گذراندن یک دوره خشکسالی وضعیت مناسبی ندارد.





قلعه سنگ سیرجان مربوط به دوره ساسانیان است و در ۷ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴شهریور۱۳۱۰با شمارهٔ ثبت۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.





طبیعت برفی دامنه کوه سهند





No comments:

Post a Comment