Thursday, July 17, 2014

كاهش سن اعتياد و افزايش مصرف روانگردان ها در كشور‍!

كاهش سن اعتياد و افزايش مصرف روانگردان ها در كشور‍! 27تیر-93
بدون آنکه کوچکترین اشاره ای شود که دلیل فزونی انواع واقسام مواد مخدر در جامعه چیست؟ یااینکه دلیل گرایش به مصرف مواد مخدر واعتیاد درجامعه چیست ؟ یا اینکه گفته شود عدم آزادی و  امکانات تفریحی وتفننی ورفاه مناسب و منقبض بودن جامعه و وجود دین ابزار قدرت وثروت شده همراه با سیاست سرکوب وسانسور  که موازی  آن رشد تورم و گرانی وفقر وبیکاری وفاصله عمیق طبقاتی شده است چه نقش در رشد مصرف مواد مخدر  وکاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر دارد؟ یا اینکه اشاره شود چرا بیش از 35 سال مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و معتادین  نتیجه ی وارونه  در برداشته است .چون  هدف این سیاست ابزار وبهانه ی پیشبرد سیاست سرکوب در جامعه بوده است .  از طرف دیگر هدف سود بسیار سرشار درآمدچندین میلیارد دلارهای سالیانه ی ناشی از ورود وتوزیع وفروش مواد مخدر برای باند مافیایی پاسداران و نییروی انتظامی  است . برای همین مواد مخدر به آسانی همه جا بوفور یافت می شود وآسان تر به درون زندان ها ی سراسر کشور برده می شود .یاازطریق راه های هوایی- آبی- زمینی به خارج منتقل می گردد . در صورتی که عضو شوراي مركزي سازمان نظام روانشناسي با سیاست یکی به نعل ویکی به میخ زدن بیشتر بار مسئولیت را متوجه خانواده ها کرده است . زیرا ضمن اظهار نظر  مبنی براینکه سن اعتياد در كشور كاهش يافته و مصرف روانگردان ها نيز رو به افزايش است چون  براساس اطلاعات و شواهدي كه وجود دارد مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ‏وضعيت رو به رشدي دارد و ميزان ابتلا نيز حاكي از كاهش سن اعتياد است كه اين دو ‏موضوع بسيار نگران‌كننده است . اما در ادامه افزوده  متاسفانه گاهي افكار نادرستي در جامعه شكل مي‌گيرد كه خانواده‌ها دولت ‏را مسوول اصلي اقدامات پيشگرانه از آسيب‌ها مي‌دانند در حالي كه در كنار وظيفه ذاتي دولت ‏و دستگاه‌ها خود خانواده داراي بيشترين مسووليت است كه نبايد آن را سلب كند. هرچند دستگاه ها از جمله مدرسه در قبال آموزش ها نقش دارند اما نوجوانان ‏همواره در تعامل با خانواده خود هستند و بايد هميشه تحت نظارت درست و دقيق خانواده ‏باشند. گاهي خانواده‌ها تصور مي‌كنند اگر تمام نيازهاي اقتصادي و رفاهي را براي فرزندان ‏خود فراهم كنند آنها را تامين كرده‌اند در حاليكه وظيفه خطير و اصلي والدين تربيت و ‏پرورش آنهاست و بايد در اين مسير از هيچ امري كوتاهي نكرده و آن را به دولت و دستگاه ها ‏محول نكنند.
البته این روانشناس نگفته است که چرا درصد بالای معتادان تعلق به اقشار آسیب پذیر ومحروم جامعه دارد که چون خانواده های شان زیرخط فقر اقتصادی بسر می برند که نه توان تأمین  هزینه ی نامنویسی وبرآورده کردن  نیاز مالی لوازم التحریر فرزندان دانش آموز خودرا ندارند که فرزندان شان مجبوربه ترک تحصیل و تبدیل کودکان کارخیابانی می شوند؟ تصویر ضمیمه شده است.

 
 
 
 
عضو شوراي مركزي سازمان نظام روانشناسي گفت: سن اعتياد در كشور كاهش يافته و مصرف روانگردانها نيز رو به افزايش است. به گزارش مهر، دكتر "حميد پورشريفي" با هشدار ‏نسبت به كاهش سن اعتياد و افزايش ميزان مرگ و ميرهاي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر ‏گفت: علي‌رغم اينكه معتقدم بايد همواره اخبار مثبت را به جامعه منعكس كرد اما متاسفانه ‏واقعيت‌هاي تلخي وجود دارد كه لازم است بيان شود تا از اتفاقات تلخ‌تر جلوگيري شود. وي افزود: براساس اطلاعات و شواهدي كه وجود دارد مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ‏وضعيت رو به رشدي دارد و ميزان ابتلا نيز حاكي از كاهش سن اعتياد است كه اين دو ‏موضوع بسيار نگران‌كننده است.
عضو شوراي مركزي سازمان نظام روانشناسي با تاكيد بر اينكه دو موضوع افزايش ميزان ‏مصرف روانگردان‌ها و كاهش سن اعتياد ضرورت توجه و حساسيت خانواده‌ها را بيشتر مي‌كند اظهار كرد: اگرچه ممكن است والدين از عوارض مصرف مواد مخدر اطلاعاتي داشته ‏باشند اما بايد بدانند مصرف مخدرهاي كه داراي ناخالصي است، بسيار خطرناك‌تر بوده و ‏حتي فرد قبل از انكه بخواهد مسير ابتلا را طي كند به مرگ‌هاي زود هنگام دچار مي‌شود. پورشريفي هشدار داد: 
خانواده‌ها به ويژه والديني كه نوجوان دارند بايد بدانند كه درگير شدن ‏با اعتياد متفاوت از عوارض سوء مصرف مواد مخدر است لذا بايد با حساسيت بيشتري بر ‏رفتار و ترددهاي فرزندان خود با همسالان نظارت و كنترل كنند. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: اگر رفتار و ارتباط والدين با نوجوان منجر به ‏ايجاد تنش و رفتارهاي ناپخته و در نتيجه اضطراب نوجوان شود نه تنها پيشگيري از اعتياد ‏رخ نخواهد داد بلكه ممكن است وضعيت فرد وخيم‌تر نيز شود لذا والدين بايد اطلاعات دقيق‌‏تري را در اين رابطه كسب كنند. وي گفت: والدين بايد روشهاي مستقيم و غير مستقيم كنترل فرزندان و مهارت‌هاي زندگي و ‏فرزند پروي را بدانند تا با شيوه صحيح با فرزند نوجوان خود برخورد كنند از اين رو تمام ‏محققان براين نكته صحه گذاشته‌اند كه افزايش مدت زمان حضور والدين در كنار فرزندان ‏احتمال ابتلا به اعتياد را در آنها كاهش مي‌دهد. عضو شوراي مركزي سازمان نظام روانشناسي افزود: در برخي مواقع ديده مي‌شود ‏كه نوجوان با يك هيجان منفي به اعتياد روي مي‌آورد لذا نقش خانواده و تاثيرگذاري حضور ‏آنها در كنار فرزندان بسيار حائز اهميت است. وي اظهارداشت: متاسفانه گاهي افكار نادرستي در جامعه شكل مي‌گيرد كه خانواده‌ها دولت ‏را مسوول اصلي اقدامات پيشگرانه از آسيب‌ها مي‌دانند در حالي كه در كنار وظيفه ذاتي دولت ‏و دستگاه‌ها خود خانواده داراي بيشترين مسووليت است كه نبايد آن را سلب كند. پورشريفي گفت: هرچند دستگاهها از جمله مدرسه در قبال آموزشها نقش دارند اما نوجوانان ‏همواره در تعامل با خانواده خود هستند و بايد هميشه تحت نظارت درست و دقيق خانواده ‏باشند. گاهي خانواده‌ها تصور مي‌كنند اگر تمام نيازهاي اقتصادي و رفاهي را براي فرزندان ‏خود فراهم كنند آنها را تامين كرده‌اند در حاليكه وظيفه خطير و اصلي والدين تربيت و ‏پرورش آنهاست و بايد در اين مسير از هيچ امري كوتاهي نكرده و آن را به دولت و دستگاهها ‏محول نكنند

1 comment:

  1. ممد مرفینی و جواد شیره ای و زهرا منقلی و کریم نئشه باز و محمود تریاکی و حسن شیشه باز ! هه هه هه هه هه هه هه ! ناراحت نشید ولی اینجور آدما خودشون با دست خودشون این سرنوشت شوم وسیاه رو واسه خودشون رقم زدن و الان دارن تاوان گذشته تاریک و سیاه خودشون رو پس میدن و نباید به هیچ عنوان و به هیچ وجه و به هیچ قیمتی اصلا وابدا دلمون بسوزه ودل رحم باشیم نسبت به اینجور آدما و بهترین حالت بی تفاوتیه نسبت به این آدمها !
    ترحم بر پلنگ تیز دندان
    ستمکاری بود برگوسفندان
    اینها یه جور ظالم و ستم پیشه والبته قربانی هستن وسران جمهوری اسلامی هم یه جور ظالم وستمگر

    ReplyDelete