Tuesday, July 8, 2014

ماست مالي كردن يعني چي؟!

 آشنايي با ضرب‌المثل‌ها 
ماست مالي كردن يعني چي؟! 17 تیر - 93
گرچه گفته شده ریشه ی اصطلاح  رایج " ماستمالی کردن "  مربوط به رژیم گذشته و عروسی شاه با فوزیه است و بدلیل کمبود گچ برخی دیوارهای مسیر مهمانان مصری با ماستمالی کردن سفید می شود . سپس این اصطلاح رایج می شود.ولی در شرایط کنونی  این اصطلاح به شیوه ای  چندگانه  از سوی  رهبر و دولتمردان و مسئولان  کاربرد داشته است  که  سیاه نمایی مصداق  آن می باشد  .چون از بدو ورود خمینی به ایران وسکل گیری رژیم نا متعارف جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم ونه یک کلمه بیش سیاست عوامفریبی وسیاهکاری و سیاه کردن  و سیاه  سفید کردن و سروته مسایل بهم آوردن یا ماستمالی کردن تا حال ادامه داشته است .
عبارت مثلي بالا به عقيده استاد محمد علي جمال زاده در كتاب فرهنگ لغات عاميانه يعني: امري كه ممكن است موجب مرافعه و نزاع شود لاپوشاني كردن و آنرا مورد توجيه و تأويل قرار دادن، رفع و رجوع كردن، سروته كاري را بهم آوردن و ظاهر قضاي را به نحوي درست كردن است. به گفته علامه دهخدا، از ماستمالي معاني و مفاهيم مداهنه و اغماض و بالاخره نديده گرفتن مسائلي كه موجب خشم يا اختلاف گردد نيز افاده مي‌شود. 
آنچه نگارنده را به تعقيب و تحقيق در پيدا كردن ريشه ی تاريخي اين ضرب المثل واداشت وجود كلمه  ماست يعني اين ماده خوراكي لبنياتي در آن، و ارتباط آن با مداهنه و اغماض و رفع و رجوع كردن امور مورد اختلاف بوده است كه خوشبختانه پس از سالها پرس و جو و تحقيق و جويندگي و يابندگي رسيد. 
* اينك شرح قضيه: 
قضيه ماستمالي كردن از حوادثي است كه درعصر بنيانگذار سلسله پهلوي اتفاق افتاد و شادروان محمد مسعود اين حادثه را در يكي از شماره‌هاي روزنامه مرد امروز به اين صورت نقل كرده است:"هنگام عروسي محمدرضا شاه پهلوي و فوزيه چون مقرر بود ميهمانان مصري و همراهان عروس به وسيله راه آهن جنوب تهران وارد شوند از طرف دربار و شهرباني دستور اكيد صادر شده بود كه ديوارهاي تمام دهات طول راه و خانه‌هاي دهقاني مجاور خط آهن را سفيد كنند. در يكي از دهات چون گچ در دسترس نبود بخشدار دستور مي‌دهد كه با كشك و ماست كه در آن ده فراوان بود ديوارها را موقتاً سفيد نمايند، و به اين منظور متجاوز از يك هزار و دويست ريال از كدخداي ده گرفتند و با خريد مقدار زيادي ماست كلي? ديوارها را ماستمالي كردند." 
به طوري كه ملاحظه شد قدمت ريشه تاريخي اين اصطلاح و مثل سائر از هفتاد سال نمي‌گذرد، زيرا عروسي مزبور در سال 1317 شمسي برگزار گرديد و مدتها موضوع اصلي شوخي‌هاي محافل و مجالس بود و در عصر حاضر نيز در موارد لازم و مقتضي بازار رايجي دارد. چنانچه كساني براي اين ضرب المثل زماني دورتر و قديميتر از هفتاد سال سراغ داشته باشند منت پذير خواهيم بود كه دلايل و مستندات شان را به نام خودشان ثبت و ضبط كند. آري، ماستمالي كردن يعني قضيه را به صورت ظاهر خاتمه دادن، از آن موقع ورد زبان گرديد و در موارد لازم و بالمناسبه مورد استفاده و استناد قرار مي‌گيرد. منبع جمهوری اسلامی

No comments:

Post a Comment