Thursday, January 15, 2015

وزیر اقتصاد :کاهش قیمت نفت در بودجه94 از 72 دلار به 40 دلار! 26دی-93

  
 جایگاه و اعتبار جهانی هرکشور در رشد وشکوفایی اقتصادی و پیشترفت وترقی کشور و اشتغال و رفاه عمومی  تعریف می شود ونه در داشتن موشک های دور برد و افزایش سانتریفیوژها و غیرت ملی نامیدن این موضوع . بنابراین اقتصاد حرف اول و آخر نه در هرکشور که در جهان می زند. در صورتی که در رژیم ولایت فقیه  اوضاع اقتصادی متفاوت است . برای اینکه در اقتصاد وارداتی ومصرفی ونه تولیدی این رژیم نامتعارف بودجه سالانه ی کشور براساس درآمد نفت تنظیم می شود. بنابراین  هرگونه  نوسان قیمت نفت ودر آمدآن برروی بودجه ی تنظیم شده اثر مثبت و یامنفی دارد. از سوی دیگر زمان زیادی از تنظیم لایحه ی  بودجه ی سال آینده برمبنای نفت بشکه ای 72 دلار نمی گذرد. اما بدلیل کاهش مداوم قیمت نفت گزارش شده است علی طیب نیا  وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت روحانی اذعان کرده است با ارائه لایحه بودجه امسال بر مبنای نفت 72 دلاری به مجلس  در رإس همه امور ارائه گردید . ولی  باتوجه به  شرایط جدید در نظر داریم که قیمت نفت را به 40 دلار تغییر دهیم و بازتنظیم کنیم.
عجیب اینکه وزیراقتصاداین نظرش را نه با دیدار ومشورت کارشناسان اقتصادی و اتخاذ روش وتصمیم کار کارشناسانه ی اقتصادی که  در دیدار با مراجع تقلید در قم ابراز داشته است. زیرا بااشاره به کاهش قیمت نفت و آثار تحریم ها، اظهار کرده است  باید تصمیمات منطقی منطبق بر اقتصاد مقاومتی گرفته شود. یعنی تسلیم بی چون و چرای  پیام های اقتصادی – فرهنگی – جهادی  رهبر ولی فقیه خامنه ای شده است . در ادامه بدون ارائه ی راهکار  بازهم ترجمان گفته ی خامنه ای را تکرار کرده و گفته است  کاهش وابستگی به نفت راه نجات اقتصاد ایران است . زیرا با توجه به وضعیت پیش‌آمده و فشارهایی که دشمن برای به زانو در آوردن  رژیم ولایت فقیه درپیش گرفته است  قیمت فروش نفت با کاهش چشمگیری روبرو شده و به 40 دلار رسیده است.
عجیب تر اینکه وزیر اقتصاد بدون  اینکه  هیچگونه اشاره از  به نقش کارشکنانه ی  منتقدان دولت ومخالفان مذاکرات توافق هسته ای کند که از سوی پاسداران  و اعضای مجلس مدعی دررأس همه امور و همکاری دستگاه فاسد قضاییه و رسانه های خبری واطلاع رسانی حامی شان دنبال می شود و از حمایت خامنه ای برخوردارند  گفته 17 ماه از عمر دولت یازدهم می گذرد و تلاش شده تا تحریم ها که مشکلات جدی برای کشور به وجود آورده بود، مدیریت شود و افزوده امروز نیازمند وحدت و همدلی هستیم و اختلاف قوا خواست دشمن است.
بالاخره ادامه داده میزان درآمد پیش بینی شده از محل درآمد نفت در لایحه بودجه سال آینده ۷۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما با کاهش شدید قیمت نفت دولت ناچار است تا از میزان هزینه های جاری خود بکاهد و حجم پروژه های عمرانی خود را نیز کم کند.
حال داشته باشید با این کاهش بودجه های عمرانی و جاری چه اتفاقی خواهد افتاد و روند رشد تورم وگرانی و فقر وبیکاری چگونه خواهد شد وچه برسر فرودستان جامعه می آید؟ مشروط بر اینکه  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیشتر گفته بود که تا پایان سال ۳۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. یعنی این کسری بودجه ی دولت باز هم  افزایش می یابد .
بهرحال  همزمان با سفرروحانی به بوشهر و بازدیدش از نیروگاه اتمی بوشهرکه موازی با سفر جواد ظریف به ژنو و دیدار با جان کری وزیرامور خارجه آمریکابود، ناگهان این خبر از سوی عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران بازتاب داده شد که پرونده ی جسون رضاییان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.  چون دستگاه فاسد قضاییه که رئیس آن انتصابی از سوی خامنه ای است و زیرنفوذ کامل پاسداران است .برای اینکه معاونت راهبردی اش با پاسدار محمد باقر ذوالقدر است که جانشین سابق فرمانده ی کل سپاه پاسداران است و دارای تز معروف حرکت چندلایه پیچیده ی چراغ خاموش است که منجر به پیروزی احمدی نژاد مقابل رفسنجانی در سوم تیرماه 84 دوره ی دوم ریاست جمهوری دوره ی نهم شد. لذا  به دون شک این اقدام   دادستان تهران  نوعی  گروگانگیری است که دارای اهداف سیاسی و باجگیرانه ی هسته ای علیه ی آمریکا و سنگ اندازی و مخالفت با روند مذاکرات توافق هسته ای دولت روحانی می باشد . همچنین  مخالفت وتلافی کردن با سخنرانی روحانی در همایش اقتصادی علیه رانتخواری  اقتصادی پاسداران 14 دی است . صدالبته که حمایت از غیرت ملی خامنه ای – پاسداران از افزایش سانتریفیوژهاست که جز بهدردادن سرمایه کشور برای اهداف نظامی پاسداران و موجب تحریم ها شدن هنراه با تشدید بحران اقتصادی وتبعات ویرانگر ومخرب آن   دستآورد مثبت دیگری  این " انرژی هسته ای حق مسلم ماست " در نداشته است.
 فرارووزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به ارائه لایحه بودجه امسال بر مبنای نفت 72 دلاری به مجلس گفت: «با در نظر گرفتن شرایط جدید در نظر داریم قیمت نفت را به 40 دلار تغییر دهیم و بازتنظیم کنیمعلی طیب نیا امروز - پنجشنبه - در دیدار با مراجع تقلید در قم با اشاره به کاهش قیمت نفت و آثار تحریم ها، اظهار کرد: «باید تصمیمات منطقی منطبق بر اقتصاد مقاومتی گرفته شوداو کاهش وابستگی به نفت را راه نجات اقتصاد ایران دانست و ادامه داد:«با توجه به وضعیت پیش‌آمده و فشارهایی که دشمن برای به زانو در آوردن ایران اسلامی پیش گرفته، قیمت فروش نفت با کاهش چشمگیری روبرو شده و به 40 دلار رسیده است
وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه 17 ماه از عمر دولت یازدهم می گذرد و تلاش شده تا تحریم ها که مشکلات جدی برای کشور به وجود آورده بود، مدیریت شود، گفت: «امروز نیازمند وحدت و همدلی هستیم و اختلاف قوا خواست دشمن استمیزان درآمد پیش بینی شده از محل درآمد نفت در لایحه بودجه سال آینده ۷۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما با کاهش شدید قیمت نفت دولت ناچار است تا از میزان هزینه های جاری خود بکاهد و حجم پروژ های عمرانی خود را نیز کم کند.قیمت نفت در بودجه امسال ۱۰۰ دلار در هر بشکه پیش بینی شده بود و با وجود این که در نیمه اول سال قیمت نفت بالا بوده، انتظار می رود میزان کسری بودجه نفتی چندان زیاد نباشد با این حال محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیشتر گفته بود که تا پایان سال ۳۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.



No comments:

Post a Comment