Saturday, January 10, 2015

حکایت «پنبه‌اش را زدند» از کجا باب شد؟ + تصویر

آشنایی با ضرب‌المثل‌ها
حکایت «پنبه‌اش را زدند» از کجا باب شد؟ + تصویر 20دی-93
شنایی با ضرب‌المثل‌ها
در زبان فارسی ضرب المثل های زیادی وجود دارد. طوریکه کاربردش  در صحبت های محاوره ای روزانه ی  مردم کوچه و بازار تا سطوح دیگر رایج شده است . مزیت ضرب المثل ها این است که ضمن کوتاه بودن جمله، اما دارای محتوا و پیام خاص است که اغلب با چاشنی گوشه وکنایه وطنز همراه است.
 بهرحال در این مورد نقل شده «پنبه‌اش را زدند» ضرب المثلی است که روزانه شاید چندین بار از آن استفاده کنیم، اما شاید با ریشه اصلی این جمله آشنا نباشید و بهتر است آن را بیشتر بشناسید.اصطلاح بالا کنایه از این است که اسرارش را فاش و برملا کردند و به مردم فهمانیدند که توخالی است و چیزی در چنته ندارد. خلاصه آن طوری که بود، نه آنچنان که می‌نمود شناسانیده و رسوا گردیده است.یکی از مراسم جالب که در بعض اعیاد و جشن‌ها ضمن سایر برنامه‌ها اجرا می‌شد، این بود که مسخره و دلقکی لباس مضحک می‌پوشید که داخل و لابلای آن لباس پر از پنبه بود که مسخره و دلقک را به صورت پهلوان پرباد و بروتی نشان میداد.این پهلوان نامدار! با این ریخت خنده‌دار با یک نفر حلاج که کمانی در دست داشت در مقابل تماشاچیان به پایکوبی می‌پرداخت و حلاج در همان حال کم کم پهلوان پنبه را با زدن کمان میریخت و این عمل را تا زمانی ادامه می‌داد که تمام پنبه‌های تن اوبر باد می‌رفت وچهره واقعی و اندام نحیف و مردنی و استخوانیش نمودار میگردید.در واقع چون پهلوان پنبه از آیین پهلوانی چیزی نمی‌دانست و از علایم پهلوانی هم جز پنبه‌های گلوله شده که او را به صورت یک پهلوان با سینه‌های برجسته و بازوان سطبر نشان می‌داد نشانی دیگر نداشت، لذا چون پنبه‌اش را زدند دیگر چیزی از او باقی نمی‌ماند تا اظهار وجودکند. به ناچار در مقابل شلیک خنده تماشاچیان ازصحنه خارج می‌شد و نوبت به پهلوانان واقعی می‌رسید.
. یکی ازاین اصطلاحات " پهلوان پنبه " یا خالی بند بزدل بزرگ نمااست. بهرحال گفته می شود پهلوان واژه‌ای فارسی است که در آسیای باختری برای نامیدن برخی ورزشکاران به کار می‌رود.پهلوان ترکیبی‌است از «پهلَو» + «ان» و آن را منسوب به پَهلَو سرزمین پارت*[۱] دانسته‌اند که مردمانش به توانایی و دلیری شهرت داشتند. سنت‌هان ایشان هم که آمیزه‌ای از سلحشوری و جوانمردی بوده‌است نزد ایرانیان به سنت پهلوانی مشهور گشت و بر زندگی و حماسه‌های ایرانیان تأثیر بسیاری گذاشت.
بازهم در مورد پهلوان پنبه گفته شده است،این پهلوان ورزشکاری بود درشت اندام و قوی هیکل ولی بی هنر و جبون و ترسو که نه میدان رفته و کشتی گرفته بود و نه جسارت و شجاعتی از خود نشان می‌داد اما تا بخواهی ادعای پهلوانی می‌کرد و در عالم حرف و پرچانگی پشت حریفان نامدار را به خاک می‌مالید. نمونه اش در دستگاه رژیم ولایت فقیه در 36 ساله گذشته به کرات مشاهده شده است . زیرا فراموش نشده که خمینی تأکید کرد که گروگان های آمریکایی سفارت آمریکا جاسوس اند وباید محاکمه ومجازات شوند .ولی با سلام و صلوات آزاد شدند .یا جنگ موهبت الهی است وراه قدس از کربلا می گذرد، اگر جنگ 20 سال طول بکشد، ما هستیم .ولی سرانجام این شعارها به سرکشی جام زهر شکست جنگ منتهی شد. یا شعار اسراییل نابود باید گردد و آمریکا ام الفساد قرن است ، رابطه با آمریکا مثل رابطه گرگ ومیش است و فریادهای 36 ساله مرگ بر آمریکا سردادن وپرچم های آمریکا سوزاندان وتصاویر رؤسای جمهورش پاره ولگدکوب کردن منجر  شد تا مک فارلین مشاور امنیتی ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا به تهران سفر کند و با رفسنجانی دیدار داشته باشد وکتاب وکلت وکیک تحویل دهد . همچنین  مذاکرات هسته ای ماراتونی با آمریکا هم بیش از 13 سال ادامه داشته است . همینطور برپا کردن روزجهان قدس و فریاد برآوردن نابود باد اسراییل درعمل فاش شد از طریق داستان ایران کنترا برادران قربانی فر سلاح آمریکایی از طریق اسراییلی به رژیم ولایت فقیه می فروخته است . یاایران امن وآزادترین کشور جهان و دمکراتیم ترین کشور منطقه است .در صورتیکه رهبران رقیب بیش از 4 سال است که درحصرخانگی بسر می برند و هرروز بساطد ار زدن های خیابانی برپاست .مهمتر اینکه ريیم ولایت فقیه پرچمدار محکومیت نقض مستمر حقوق بشر است.
  اما در لغت نامه دهخد در مورد پهلوان پنبه گفته شده "امسخره ای که تمام تن خود را به پنبه گیردو او با حلاجی که کمان در دست دارد برقص آیند و حلاج در میان رقص کم کم پهلوان را با زدن کمان عور و برهنه کند یعنی تمام پنبه های تن او را بر باد دهد و در اصطلاح پهلوان پنبه مردی درشت اندام و قوی هیکل بی زور و قوت را گویند که ظاهری دلیر و دلی جبان دارد. بظاهر پردل و بباطن ترسو. یالانچی پهلوان . لاف زن : به پیکار سرما که تنها بلرزد،مگر پهلوان پنبه باشد محارب .


No comments:

Post a Comment