Thursday, February 19, 2015

تصاویر گزارش سی‌.ان.ان ازمرگ دریاچه ارومیه

بخشی  از عملکرد فاجعه بار بیش از 36 ساله ی حاکمان  رژیم و لایت مطلقه فقیه  بطور تصویری گزارش شده است که نتیجه ی سیاست های غلطی است که پس از جنگ خانمانسوز موهبت الهی 8  ساله ی ایران و عراق  اجرا شده است. زیرا که پیمانکاران سپاه و بسیج وارد فعالیت های به حساب عمرانی راه  وجاده و سد سازی شدند. به ویژه در زمینه ی سد سازی که محصول چنین سیاستی منجر به فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه شده است که  شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی به وضعیت خشک شدن دریاچه ارومیه در ایران پرداخته و آن را «مرگ دریاچه ارومیه» عنوان کرده است. دراین گزارش آمده بحران خشک شدن دریاچه ارومیه موضوعی است که میثم میر زنده دل، عکاس شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی مصور به آن پرداخته است.  زنده دل که پیش از سفر به ارومیه درباره خشک شدن این دریاچه چیزهایی شنیده بود گفته تنها زمانی که با چشمان خودش دریاچه را دید متوجه عمق فاجعه نابودی اکوسیستم آن منطقه شده است.زنده دل می گوید که دیدن دریاچه او را بر آن داشت که مستندی از دریاچه درحال مرگ و تاثیر آن بر جامعه تهیه کند. یک پروژه عکاسی که می گوید هرگز به پایان نخواهد رسید.کشتی های رها شده تنها نشانه ای هستند که می گویند زمانی در آنجا آب وجود داشته است. مجمتع های مسکونی و زمین بازی بچه ها اکنون پر از نمک و گرد و غبار هستند و تنها خاطره ای از زمان رونق این منطقه بجا مانده است. برخی از مردم هنوز در اینجا زندگی می کنند اما اکثر ساکنان به دهکده های اطراف رفته و مزرعه هایشان را رها کرده‌اند.زنده دل می گوید: وقتی که در سکوت روی نمکزار راه می روم تنها صدای شکسته شدن کریستال های نمک به گوش می رسد. زمانی را به یاد می آورم که صدای آب نشان از زندگی مردم بود و بسیار مایوس کننده است که سکوت این دریاچه را فراگرفته است.دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران زمانی بزرگ ترین دریاچه خاورمیانه محسوب می شد و محل استراحت و شنای مردم بود ام در طی بیست سال کم کم رو به خشکی رفت. به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، آب دریاچه از سال ۱۹۹۷ به یک سوم تقلیل پیدا کرده و علت آن بحران آب و سیاست های کشاورزی ایران است.
حال اگر چنانچه  فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه پیوند زده شود به خشک شدن 700 تالاب  همچنین خشک شدن رودخانه ها ودریاچه ها عمق فاجعه بیشتر نمایان می شود .چونکه این روز ها در استان جنوب کشور شاهد بودیم  چگونه گرد و غبار وسنگریزه در آسمان شهرهای این استان نفت خیز جنگ زده  موجب شد تا شهروندان شهرهای این استان به ویژه شهروندان اهوازی ا مشکل تنفسی مواجه وروانه بیمارستان ها  شوند. طوریکه بیمارستان های اهواز به حالت آماده باش در آمدند . عجیب اینکه در شرایطی که معصومه ابتکار در اهواز بررسی علمی این پدیده می کرد در مصلای اندیمشک  به امامت امام جمعه ی این شهر جمعی اقامه نماز باران برجای آوردند .یعنی درست آن روی سکه ی سیاست عوامفریبی ودینفروشی و غارتگری و جنگ افروزی به نمایش گذاشته شد که گویا پیمانکاران سپاه وبسیج نه برای دریافت پول های بس کلان وهنگفت از دولت ها که بدلیل عمران و آبادانی وارد فعالیت اقتصادی شدند واز موضع توسعه ی کشاورزی و خودکفایی ودلسوزی کشاورزان چپ و راست سدهای خاکی وغیر خاکی غیر کارشناسانه احداث کردند.
بهرحال محال است که نقش کلیدی سیاست های غلط دولتمردان و سپاه و بسیج وپیمانکاران شان  در 36 سال گذشته نادیده گرفته شود که چگونه  موجب  خشک شدن دریاچه ارومیه و دریاچه  پریشان شیراز و هامون بلوچستان  و خشک شدن رودخانه های زایتده رود اصفهان و خشک شدن تالاب های خوزستان و رو به خشکی گذاشتن کارون اهواز و خشک شدن سایر رودخانه ها وتالاب های سراسر کشور شده است .زیرا که 8 سال تمام همه امکانات دولت وظرفیت کشور و منابع وذخایر ارزی ونیروی انسانی اختصاص به جنگ بی حاصل خانمانسوز ایران وعراق داده شد تا موهبت الهی نامیده شود . سپس سیاست صدور تروریسم وبنیاد گرایی ارتجاعی و بحران به برون ومداخله گری در امور داخلی کشورهای منطقه وهمسایه ها الویت بر پیگیری برنامه های عمران و آبادانی درکشوریافت. زیرا که این سیاست مکمل تقویت جبهه ی بیرونی دفاع از پروژه ی هسته ای حق مسلم ماشد که هزینه های صرف شده اش اگرنه بیشتر از هزینه ی جنگ 8 ساله نبوده که کمتر هم نبوده است .درصورتیکه این برنامه ی هسته ای تبدیل به بزرگترین معضل دولت و ملت ایران شده است.


(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه»
(تصاویر) گزارش سی‌.ان.ان از«مرگ دریاچه ارومیه» 
فراروشبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی به وضعیت خشک شدن دریاچه ارومیه در ایران پرداخته و آن را «مرگ دریاچه ارومیه» عنوان کرده است.به گزارش فرارو، بحران خشک شدن دریاچه ارومیه موضوعی است که میثم میر زنده دل، عکاس شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی مصور به آن پرداخته است.  زنده دل که پیش از سفر به ارومیه درباره خشک شدن این دریاچه چیزهایی شنیده بود گفته تنها زمانی که با چشمان خودش دریاچه را دید متوجه عمق فاجعه نابودی اکوسیستم آن منطقه شده است.زنده دل می گوید که دیدن دریاچه او را بر آن داشت که مستندی از دریاچه درحال مرگ و تاثیر آن بر جامعه تهیه کند. یک پروژه عکاسی که می گوید هرگز به پایان نخواهد رسید.کشتی های رها شده تنها نشانه ای هستند که می گویند زمانی در آنجا آب وجود داشته است. مجمتع های مسکونی و زمین بازی بچه ها اکنون پر از نمک و گرد و غبار هستند و تنها خاطره ای از زمان رونق این منطقه بجا مانده است. برخی از مردم هنوز در اینجا زندگی می کنند اما اکثر ساکنان به دهکده های اطراف رفته و مزرعه هایشان را رها کرده‌اند.زنده دل می گوید: وقتی که در سکوت روی نمکزار راه می روم تنها صدای شکسته شدن کریستال های نمک به گوش می رسد. زمانی را به یاد می آورم که صدای آب نشان از زندگی مردم بود و بسیار مایوس کننده است که سکوت این دریاچه را فراگرفته است.دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران زمانی بزرگ ترین دریاچه خاورمیانه محسوب می شد و محل استراحت و شنای مردم بود ام در طی بیست سال کم کم رو به خشکی رفت. به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، آب دریاچه از سال ۱۹۹۷ به یک سوم تقلیل پیدا کرده و علت آن بحران آب و سیاست های کشاورزی ایران است. گزارش زنده دل از دریاچه ارومیه را در زیر می بینید.

No comments:

Post a Comment