Tuesday, August 19, 2014

تصاویر چگونگی شغل و زندگی یک غسال یا مرده شوی

حال که تبلیغ برای شغل مرده شوی شده  است . بعنوان پیش مقدمه  ضروریست یادآوری شود که تصورنمی رود باوجود اینکه اقتصاد کشور دچاررکود وبحران است که ناشی از عدم مدیریت و باور رهبران و مسئولان به علم اقتصاد است . ازسوی دیگر برنامه ی هسته ای هم قوزبالاقوز شده چون باعث تحریم ها وپیامدهای مخرب اقتصادی شده است . البته ازیاد نرفته که خمینی گفت اصل برمعنویات واخلاق و روحانیت ونه مادیات است . برای همین اقتصاد را به خرحواله داد .  موازی آن  پیروش احمدی نژاد هم به احمدتوکلی و محمدرضا باهنر که پس ازرئیس جمهور شدن به دیدارش رفته بودندتاپیرامون موضوعات اقتصادی بحث وگفتگوداشته باشند وطرح و نظر و پیشنهاد اقتصادی بدهند. امااحمدی نژاد به اینان جواب داده بود به تئوری های اقتصادی باور ندارد .خامنه ای هم در دفاع از پرووژه ی هسته ای پیام های نوروزی  اقتصادجهادی – مقاومتی یا ریاضتی داده است که در مجموع نتیجه منجر به شرایط کنونی شده که رشد اقتصاد منفی است وروند لجام گسیخته تورم وگرانی وفقر وبیکاری وفرار مغزها ازکشور ادامه دارد .
با این وجود  کسی نمی تواند منکر این واقعیت شود که از بهمن 57 تاحال بازارمرگ ومیر و تولید مرده داغ نبوده وهرروز داغ تر نشده وگورستان ها آباد وگسترش نیافته اند. برای همین ترکش خطر بیکاری به غسال یا مرده شوی اصابت نکرده است. دراین رابطه گزارش تصویری از یک مرده شوی با 15 سال سابقه در قبرستان ملامجدین ساری مرکز استان مازندران بازتاب داده شده است که مرده شوی مشغول شستن وغسل دادن و آماده کردن یک مرده است .ولی چون مرده شکم گنده وبازویش خالکوبی شده به احتمال زیاد باید جزو متهمان اراذل اوباش بوده که پس از شلاق زدن که پهلو وباسن وی کبود است دارزده شده برای همین چون کس وکاری نداشته لذا تصویرش برروی تخت مرده شویخانه  چنین رسانه ای یا آنتنی- تبلیغاتی شده است.
اما در این رابطه جای سخن یا سئوال است .مگر این روزهاچپ و راست اخطار کم آبی وخشکسالی وبحران کمبودآب در آینده داده نمی شود؟ مگر اشاره نشد اقتصاد کشور دچار بحران است و بازار مرده پررونق وداغ است؟ مگرپارچه کفن وارد نمی شود؟ مگر مرده نباید شسته وغسل داده وکفن پوش شود؟ خوب نمی شود راهی دیگر یافت که صرفه جویی آب برای شستن مرده  ها شود؟
بالاخره اینکه چرا درحکومت فاشیست دینی ولایت فقیه مرده پرست که دین ابزارشده باید برای مرده و مرگ اینهمه  مراسم پرهزینه ی تشریفاتی گوناگون وجودداشته باشد. طوریکه برای شغل مرده شوی هم تبلیغ شده است . در صورتیکه برای اجرای مراسم جشن تولد نه از اینگونه خبرها نیست، بلکه اگرچنانچه  کسی بطور پنهانی پارتی تولد برگزار نماید درجا مراسم پارتی مورد یورش گزمکان  واقع می شود وشرکت کنندگان  مواجه با  ضرب وشتم وبازداشت وجریمه و زندان  می شوند.























  
فرارو- گوشه ای از این شهر پر هیاهو عده ای به شغلی مشغولند که فردا و پس فردا، میزبان تک تک ما و شریک حزن و اشک بازماندگانمان می شوند تا جسمی را مهیای سفر به دیار باقی کنندزندگی یک غسال می تواند آنقدر پاک و بی آلایش باشد که حتی به مرگ هم طعنه بزند. آقای سیفی پانزده سال است که به شغل غسالی یا همان مرده شوری در قبرستان بهشت رضای ساری (ملامجدین) مشغول است. بزرگ ترین آرزوی وی حفظ آبرو و داشتن فرزندان صالح است و بسیار از محیط کار خود راضی بوده و همیشه این جمله را تکرار می کند که«با خدا معامله کرده ام».  تصاویر امیرعلی رزاقی عکاس مهر را در ادامه می‌بینیم

No comments:

Post a Comment